Minggu 4 (20 JANUARI HINGGA 25 JANUARI 2014)
RANCANGAN HARIAN
PENDIDIKAN ISLAM
TINGKATAN: 5MPV/5K2/5K3/5K4/5K5 | TARIKH: 20/01/14 {Isnin} |
MASA: 08.15 – 09.25 | BAHAGIAN:Sirah dan Tamadun Islam |
AKTIVITI:- Kuliah dan Pembentangan | TAJUK: Penyebaran Islam pada zaman kerajaan Abbasiyyah |
BBM: Buku Teks | NILAI ISLAM HADHARI: Tabligh serta beriman dan bertawakal kepada Allah |
ARAS 1:Pelajar dapat menyatakan latar belakang kerajaan Abbasiyyah
ARAS 2:Pelajar dapat menyenaraikan faktor penyebaran islam pada zaman Abbasiyyah ARAS 3:Pelajar dapat menjelaskan kesan positif penyebaran Islam serta merumuskan semangat jihad umat Islam pada zaman kerajaan Abbasiyyah.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan dengan baik.Pelajar dapat memberikan kerjasama di atas pengajaran yang diberikan
|
|
TINGKATAN:5K6/5K7/5K8/5K9/5K10 | TARIKH: 20/01/14 {Isnin} |
MASA: 09.45– 10.55 | BAHAGIAN: Sirah dan Tamadun Islam |
AKTIVITI:- Kuliah dan Sumbang saran | TAJUK: Penyebaran Islam pada zaman kerajaan Abbasiyyah |
BBM: Buku Teks | NILAI ISLAM HADHARI: Tabligh serta beriman dan bertawakal kepada Allah |
ARAS 1:Pelajar dapat menyatakan latar belakang kerajaan Abbasiyyah
ARAS 2:Pelajar dapat menyenaraikan faktor penyebaran islam pada zaman Abbasiyyah ARAS 3:Pelajar dapat menjelaskan kesan positif penyebaran Islam serta merumuskan semangat jihad umat Islam pada zaman kerajaan Abbasiyyah.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
Kelas berjalan dengan baik.Pelajar dapat memberikan kerjasama di atas pengajaran yang diberikan
|
|
TINGKATAN: 5S1/5S2/5S3/5K1 | TARIKH: 20/01/14 {Isnin} |
MASA: 12.05 – 13.25 | BAHAGIAN: Sirah dan Tamadun Islam |
AKTIVITI:- Kuliah dan sumbang saran
|
TAJUK: Penyebaran Islam pada zaman kerajaan Abbasiyyah |
BBM: Buku Teks | NILAI ISLAM HADHARI: Tabligh serta beriman dan bertawakal kepada Allah |
ARAS 1:Pelajar dapat menyatakan latar belakang kerajaan Abbasiyyah
ARAS 2:Pelajar dapat menyenaraikan faktor penyebaran islam pada zaman Abbasiyyah ARAS 3:Pelajar dapat menjelaskan kesan positif penyebaran Islam serta merumuskan semangat jihad umat Islam pada zaman kerajaan Abbasiyyah.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
Kelas berjalan dengan baik.Pelajar dapat memberikan kerjasama di atas pengajaran yang diberikan
|
|
TINGKATAN: 4K6/4K7/4K8/4K9/4K10 | TARIKH: 21/01/14 {Selasa} |
MASA: 07.05 – 8.15 | BAHAGIAN: Ibadat |
AKTIVITI:- Kuliah dan sumbang saran
|
TAJUK: Lambaian Kaabah |
BBM: Lembaran Nota dan buku teks | NILAI ISLAM HADHARI: Beriman dan bertawakal kepada Allah |
ARAS 1: Pelajar dapat menerangkan maksud, hukum dan dalil haji dan umrah
ARAS 2: Pelajar dapat menerangkan dalil dan syarat upah haji ARAS 3: Pelajar dapat menjelaskan hikmah umat Islam diwajibkan haji dan umrah serta upah haji kepada individu dan negara.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
Kelas berjalan dengan baik.Pelajar dapat memberikan kerjasama di atas pengajaran yang diberikan
|
|
TINGKATAN: 4S1/4S2/4S3/4K1/4K2 | TARIKH: 21/01/13 {Selasa} |
MASA: 8.15 – 9.25 | BAHAGIAN: Ibadat |
AKTIVITI:- Kuliah dan sumbang saran | TAJUK: Lambaian Kaabah |
BBM: Buku Teks dan Lembaran nota | NILAI ISLAM HADHARI: Beriman dan bertawakal kepada Allah |
ARAS 1: Pelajar dapat menerangkan maksud, hukum dan dalil haji dan umrah
ARAS 2: Pelajar dapat menerangkan dalil dan syarat upah haji ARAS 3: Pelajar dapat menjelaskan hikmah umat Islam diwajibkan haji dan umrah serta upah haji kepada individu dan negara.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
Kelas berjalan dengan baik.Pelajar dapat memberikan kerjasama di atas pengajaran yang diberikan
|
|
TINGKATAN: 4MPV/4K3/4K4/4K5 | TARIKH: 22/01/14{Rabu} |
MASA: 0705-0815 | BAHAGIAN: Ibadat |
AKTIVITI:- Kuliah dan sumbang saran | TAJUK: Lamabaian Kaabah |
BBM: Buku Teks dan Lembaran Nota | NILAI ISLAM HADHARI: Beriman dan bertawakal kepada Allah |
ARAS 1: Pelajar dapat menerangkan maksud, hukum dan dalil haji dan umrah
ARAS 2: Pelajar dapat menerangkan dalil dan syarat upah haji ARAS 3: Pelajar dapat menjelaskan hikmah umat Islam diwajibkan haji dan umrah serta upah haji kepada individu dan negara.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
Kelas berjalan dengan baik.Pelajar dapat memberikan kerjasama di atas pengajaran yang diberikan
|
|
TINGKATAN:5S1/5S2/5S3/5K1 | TARIKH: 22/01/14{Rabu} |
MASA: 08.15– 9.25 | BAHAGIAN: Penilaian PAFA dan ayat hafazan |
AKTIVITI:- Penerangan, Tunjuk cara dan tasmi’ | TAJUK: Solat Fardhu dan Solat Jenazah |
BBM: Buku PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Menjaga Hubungan sesama Insan dan Beriman kepada Allah |
ARAS 1:Pelajar dapat melaksanakan dan menjawab setiap persoalan yang diberikan dalam penilaian dengan baik mengenai tajuk solat fardhu dan Solat Jenazah
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
-Kelas berjalan dengan baik dan pelajar telah memberi kerjasama yang amat memuaskan |
|
TINGKATAN: 4K7/4K8/4K9/4K10 | TARIKH: 23/01/14 {Khamis} |
MASA: 07.05-08.15 | BAHAGIAN: Adab dan Akhlak Islamiah |
AKTIVITI:- Kuliah dan sumbang saran | TAJUK: Akal Cahaya Kehidupan |
BBM: Buku Teks dan Lembaran Nota | NILAI ISLAM HADHARI: Beriman dan bertawakal kepada Allah |
ARAS 1: Pelajar dapat menyatakan kepentingan berfikir dalam Islam
ARAS 2: Pelajar dapat menerangkan garis panduan dan adab berfikir dalam Islam ARAS 3: Pelajar dapat menjelaskan faedah mengamalkan adab berfikir dan kesan budaya berfikir kepada individu dan masyarakat.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
Kelas berjalan dengan baik dan pelajar memahami tajuk yang dipelajari |
|
TINGKATAN: 5K6/5K7/5K8/5K9/5K10 | TARIKH: 23/01/14 {Khamis} |
MASA: 08.15-09.25 | BAHAGIAN: Penilaian PAFA |
AKTIVITI:- Penerangan dan Tunjuk cara serta Tasmi’ bacaan | TAJUK: Solat Fardhu dan Solat Jenazah |
BBM: Buku Teks PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Menjaga Hubungan sesama Insan dan Beriman kepada Allah |
ARAS 1:Pelajar dapat melaksanakan dan menjawab setiap persoalan yang diberikan dalam penilaian dengan baik mengenai tajuk solat fardhu dan Solat Jenazah
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
Kelas berjalan dengan baik dan lancar |
|
TINGKATAN: 4S1/4S2/4S3/4K1/4K2 | TARIKH: 23/01/14 {Khamis} |
MASA: 11.30-12.40 | BAHAGIAN: Adab dan Akhlak Islamiah |
AKTIVITI:- Kuliah dan sumbang saran | TAJUK: Akal Cahaya Kehidupan |
BBM: Buku Teks dan lembaran Nota | NILAI ISLAM HADHARI:Beriman dan bertawakal kepada Allah |
ARAS 1: Pelajar dapat menyatakan kepentingan berfikir dalam Islam
ARAS 2: Pelajar dapat menerangkan garis panduan dan adab berfikir dalam Islam ARAS 3: Pelajar dapat menjelaskan faedah mengamalkan adab berfikir dan kesan budaya berfikir kepada individu dan masyarakat.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
Kelas berjalan dengan baik dan lancar serta pelajar memahami tajuk yang dipelajari |
|
TINGKATAN: 4MPV/4K3/4K4/4K5 | TARIKH: 24/01/14 {Jumaat} |
MASA: 07.05 – 08.15 | BAHAGIAN: Adab dan Akhlak Islamiah |
AKTIVITI:- Kuliah dan sumbang saran | TAJUK: Akal Cahaya Kehidupan |
BBM: Buku Teks dan Lembaran Nota | NILAI ISLAM HADHARI:Beriman dan bertawakal kepada Allah |
ARAS 1: Pelajar dapat menyatakan kepentingan berfikir dalam Islam
ARAS 2: Pelajar dapat menerangkan garis panduan dan adab berfikir dalam Islam ARAS 3: Pelajar dapat menjelaskan faedah mengamalkan adab berfikir dan kesan budaya berfikir kepada individu dan masyarakat.
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
Kelas berjalan dengan baik dan pelajar memahami tajuk yang dipelajari |
|
TINGKATAN: 5MPV/5K2/5K3/5K4/5K5 | TARIKH: 24/01/14 {Jumaat} |
MASA: 08.15-09.25 | BAHAGIAN: Penilaian PAFA |
AKTIVITI:- Penerangan , tunjuk cara dan Tasmi’ bacaan | TAJUK: Solat Fardhu dan Solat Jenazah |
BBM: Buku PAFA | NILAI ISLAM HADHARI: Menjaga hubungan sesama Insan serta beriman kepada Allah |
ARAS 1:Pelajar dapat melaksanakan dan menjawab setiap persoalan yang diberikan dalam penilaian dengan baik mengenai tajuk solat fardhu dan Solat Jenazah
|
|
REFLEKSI KENDIRI:
Kelas berjalan dengan baik dan lancar |
|
TINGKATAN: 5MPV/5K2/5K3/5K4/5K5 | TARIKH: 25/01/14 {Sabtu} |
MASA: 08.15 – 09.25 | BAHAGIAN: Tilawah Al-Quran (Ayat 128 hingga 129 surah At-Taubah) |
AKTIVITI:- Membaca dan Tasmi’ Ayat Al-Quran | TAJUK: Nabi Muhammad Utusan Allah |
BBM: Buku Teks | NILAI ISLAM HADHARI: Beriman kepada Allah dan Rasul |
ARAS 1:Pelajar dapat membaca dan menghafaz ayat 128 hingga 129 Surah At-Taubah dengan betul dan bertajwid.
ARAS 2: Pelajar dapat membaca potongan ayat yang mengandungi hukum wakaf dan ibtida’ dengan betul. |
|
REFLEKSI KENDIRI:
Kelas berjalan dengan baik.Pelajar dapat memberikan kerjasama di atas pengajaran yang diberikan
|
|
TINGKATAN:5K6/5K7/5K8/5K9/5K10 | TARIKH: 25/01/14 {Sabtu} |
MASA: 09.45– 10.55 | BAHAGIAN: Tilawah Al-Quran (Ayat 128 hingga 129 surah At-Taubah) |
AKTIVITI:- Membaca dan Tasmi’ Ayat Al-Quran | TAJUK: Nabi Muhammad Utusan Allah |
BBM: Buku Teks | NILAI ISLAM HADHARI: Menjaga Hubungan sesama Insan serta beriman dan bertakwa kepada Allah |
ARAS 1:Pelajar dapat membaca dan menghafaz ayat 128 hingga 129 Surah At-Taubah dengan betul dan bertajwid.
ARAS 2: Pelajar dapat membaca potongan ayat yang mengandungi hukum wakaf dan ibtida’ dengan betul. |
|
REFLEKSI KENDIRI:
Kelas berjalan dengan baik.Pelajar dapat memberikan kerjasama di atas pengajaran yang diberikan
|
|
TINGKATAN: 5S1/5S2/5S3/5K1 | TARIKH: 25/01/14 {Sabtu} |
MASA: 12.05 – 13.25 | BAHAGIAN: Tilawah Al-Quran (Ayat 128 hingga 129 surah At-Taubah) |
AKTIVITI:- Membaca dan Tasmi’ Ayat Al-Quran | TAJUK: Nabi Muhammad Utusan Allah |
BBM: Buku Teks | NILAI ISLAM HADHARI: Menjaga Hubungan sesama Insan serta beriman dan bertakwa kepada Allah |
ARAS 1:Pelajar dapat membaca dan menghafaz ayat 128 hingga 129 Surah At-Taubah dengan betul dan bertajwid.
ARAS 2: Pelajar dapat membaca potongan ayat yang mengandungi hukum wakaf dan ibtida’ dengan betul. |
|
REFLEKSI KENDIRI:
Kelas berjalan dengan baik.Pelajar dapat memberikan kerjasama di atas pengajaran yang diberikan
|